Ylöjärven Insinööritoimisto - tuotantokoneet - teollisuusautomaatio

Yhteystiedot:

Ylöjärven insinööritoimisto Oy
Keskitie 4C, FIN-33470 Ylöjärvi
VAT FI 22025081

Tel: +358 400909745
Fax +358 3 3482388

raimo.hautala(at)gmail.com raimo.hautala(at)
ylojarveninsinooritoimisto.fi

Referenssit

TM-Kuljetinlinja SisuDieselille

Olemme rakentaneet Transept TM-palettikuljettimista automaattisen sylinterikansien kuljetinlinjan SisuDieselille Nokian Linnavuoreen. Linja käsittää yhteensä 7 hissiä, yhden sivusiirtopöydän ja yli 40 m kuljetinlinjaa kahdessa kerroksessa.

Linjat on rakennettu hoitosiltojen päälle yli 2.5 metrin korkeuteen. Tällä tavalla tehtynä kuljetin ei vie arvokasta lattiapinta-alaa työstökoneilta, joita kuljetin robottien avulla palvelee. Projektin aloitus oli puhtaalta pöydältä. Toimitus käsitti koko kuljetinjärjestelmän teräsrakenteineen ja ohjauksineen avaimet käteen.


Edessä Ylöjärven Insinööritoimiston toimittama vinoreikäporakone. Takana näkyy TM-hissi joka on tuomassa sylinterikantta kokoonpanosoluun. Robotti tutkimassa mikä kansi on kyseessä.

TR-Kuljettimen soveltaminen automaattisissa kokoonpanokoneissa

TR-kuljetinta olemme soveltaneet automaattisessa 8-asemaisessa kokoonpanokoneessa, jolla kootaan WC-oven vääntimen sisä- ja ulko-osien kokoonpanot. Koneen nopeus on n. 10kpl/min. Sisäpuoli käsittää 4 osaa ja olkopuoli 3 hyvin tarkasti asemoitavaa osaa. Osat ovat pieniä ja ne syötetään täryillä orientointilaitteille, joista ne poimitaan yksitellen erilaisilla manipulaattoreilla paletilla olevaan jigiin asennettavaksi. Asetusten vaihto kokoonpanosta toiseen käy hetkessä. Kosketusnäytön valikosta vain valitaan, mitkä työasemat ovat käytössä. Tässä koneessa yksi asema tehtiin manuaaliseksi herkästi naarmuuntuvan osan suojelemiseksi. Samalla käyttäjälle tuli muukin tehtävä kuin valvoa konetta. Periaatteessa sekin voidaan myöhemmin helposti automatisoida lisäämällä siihen konenäöllä varustettu robotti.

Toiminta tällaisissa koneissa tapahtuu tyypillisesti niin, että kuljetin siirtää paletin työasemaan, jossa se paikoitetaan tarkasti tarvittavalla voimalla. Radalla on riittävä määrä identtisiä paletteja jigeineen. Työasemassa työntekijä, robotti tai manipulaattori lisää jigiin yhden tai useamman osan, jonka jälkeen paletti vapautetaan ja otetaan sisään seuraava paletti. Kaikki asemat toimivat itsenäisesti. Koneen nopeus on sama kuin hitain työasema. Kone ei ole kuitenkaan pakkotahtinen kuten pyöröpöytä-yms.koneet ja konetta voidaan myöhemmin laajentaa. Palettiradalla varustetuissa koneissa ei ole rajoituksia asemien lukumäärälle eikä linjan muodolle.

Työasemia jälkeenpäin lisäämällä saadaan pullonkauloja pois, jos joku työvaihe kestääkin kauemmin kuin oli suunniteltu. Linjaan voidaan lisätä automaattisia testausasemia, konenäköasemia laadun tarkkailuun, jne.

Projektin aloitus oli puhtaalta pöydältä. Toimitus asiakkaalle 2009.

Tällä samalla konseptilla voidaan rakentaa automaattinen tai puoliautomaattinen kokoonpanolinja melkein minkä tahansa max 10kg painoisen kokoonpanon tekemiseen. Raskaammille kappaleille (n.150kg max) toimitetaan TRM-tyyppisiä kuljettimia (tai TM-kuljettimia)


Tässä kokoonpanosolu työn alla. Koneen etuosassa on pitkä manuaalinen työasema, jossa käyttäjä asettaa kokoonpanoon kuuluvat herkät osat. Hän voi asettaa niitä useisiin paletteihin puskurivarastoksi. Automaattiset työasemat ovat pleksisen väliseinän takana. Ovissa on hyväksytyt turvalaitteet. Transeptin kuljettimet on suunniteltu turvallisiksi toimimaan työtilassa ilman turvasuojia, mutta automaattiset työasemat, manipulaattorit, hissit, siirtopöydät, kääntöpöydät, jne. pitää suojata CE-vaatimusten mukaisesti.

TRM-Kuljettimien soveltaminen automaattisissa kokoonpanolinjoissa

Raskaampaan sovellukseen on v.2008 toimitettu Suomeen yksi TRM-kuljetinratkaisu. TH-tools Oy sovelsi linjaa SisuDieselille rakentamassaan sylinterikannen kokoonpanosolussa. Ylöjärven Insinööritoimisto toimitti TRM-kuljettimet kokoonpanovalmiina elementteinä ja niihin liittyvät osat ilman sähköistystä.


Paletit TRM-rataan toimitetaan valmiina tai kehyksinä, joihin voi kiinnittää itse palettilevyt sopivasta materiaalista. Tässä projektissa asiakas teki itse palettilevyt.

TR-Kuljettimen soveltaminen työstökoneessa

V.2008 toimitettiin asiakkaalle 5-asemainen työstökone, jossa TR-palettirata on ristisyöttöpöydän päällä. Pöydän päällä on 3 TR-asemointiyksikköä ja niiden yläpuolella kolme Suhnerin porausyksikköä säädettynä asemointiyksiköiden mukaan: Keskiöporaus, poraus ja kierteitys. Asetusta tehdessä säädetään ristisyöttöpöydällä vain keskiöporan paikka. Muut säätyvät mukana. Koneella tehdään kierrereikä ovenkahvaan.

Lataus/purku-asemassa käyttäjä vaihtaa kahvoja koneistettujen tilalle n.10kpl/min. Lastut jäävät jigin ympärillä olevaan putkeen, josta ne koneen sisällä olevassa imuasemassa poistetaan. Tällä periaatteella voitaisiin saada tavallisesta penkkiporakoneesta sarjatuotantoa tekevä kone. Tarkkuus riippuu koneen rakenteesta. Monikarapäällä saataisiin monta samanlaista kierrereikää samalla tahtiajalla. Kone oli esiteltävänä FINTEC 2008 messuilla Maanterän osastolla.

TM-Kuljettimien soveltaminen betonielementtien pinnoituslinjalla

Kangasalan Pajaservicelle toimitettiin v. 2006 betonielementin valamiseen ja pinnoitukseen kiskoilla liikkuva vaunu. Pinnoituksen tekemistä varten vaunuun asennettiin poikittain liikesuuntaan nähden edestakaisin liikkuva TM-palettivaunu, johon kiinnitettiin pinnoitteen ruiskutussuutin.

TM-monorail -palkilla ja yhdellä palettivaunulla konstruktio oli erittäin yksinkertainen toteuttaa. Ylöjärven Insinööritoimisto suunnitteli ja toimitti vaunun ja siihen kuuluvan pinnoitussäiliön ja muun mekaniikan. Asiakas vastasi sähköistyksestä. Vaunun leveys n.4m.


TM-vaunu liikkuu vaijerien kiristyslevyn takana.

TM-Palettilinja Vaconin alihankkijalle

Ensimmäinen TM-sovellus Suomessa on 2003 toimitettu Vaconin alihankkijalle, jossa palettivaunuilla viedään kappaleita hydraulipuristimeen. Kappale tuodaan palettivaunulle manipulaattorilla automaattilinjalta ja vaunu siirtyy kuljettimella 200 tonnin erikoispuristimen sisään. Kappale on koko työvaiheen ajan paletilla, josta se poistetaan jatkokäsittelyyn, kun paletti on tullut ulos puristimesta.

Tyhjä paletti kierrätetään hisseillä ja vaakaosilla takaisin lastausasemaan odottamaan uutta aihiota. Radalla on samanaikaisesti viisi palettivaunua. Myös kappaleen valmistuslinja ja siihen toimitetut erikoispuristimet, ym.koneet ovat kokonaisuudessaan Ylöjärven Insinööritoimiston suunnittelemia ja toimittamia. Automaatio on Feston käsialaa. Linja on ollut toiminnassa 7 vuotta. Projektin aloitus oli puhtaalta pöydältä. Toimitus avaimet käteen.


SEB France

SEB France

TEFAL

STAFF IBERICA Spain


© 2004 - Toteutus Värikäs